‘Elektrisch rijden duurder dan rijden op benzine’, zo kopte De Standaard op 4 december 2017 (online). Het stuk gaat over een onderzoek naar het vertrouwen van de Nederlander in elektrisch rijden. De bron van het artikel is de ‘De Elektrisch Rijden Monitor’ van de ANWB, de Nederlandse tegenhanger van Touring. Is elektrisch rijden effectief duurder?
door Quinten Rasking
38% van de Nederlandse consumenten hebben interesse in elektrisch rijden. Dat is één van de belangrijkste bevindingen van het onderzoek. Toch wordt die bevinding pas in de vierde alinea aangehaald, omdat de journalist een andere focus gekozen heeft. Het cijfer komt overeen met die van het onderzoek, maar is het wel representatief? Volgens de ANWB wel, maar na een grondige analyse besluit ik dat het onderzoek vooral gericht is op de zakelijke leaserijders. Niet iedereen rijdt zo’n 15.000 km per jaar.
Het artikel focust op de kosten: is elektrisch rijden nu veel duurder of niet? De Milieu investeringsaftrek (MIA) van maximaal 18.000 euro voor bedrijven werd niet vermeld bij het onderzoek. Dit lijkt nochtans een belangrijke factor voor het totale kostenplaatje.
De bevindingen werden door de ANWB samengevat in ‘De Elektrisch Rijden Monitor’. Nergens in het artikel wordt hiernaar verwezen. De ANWB zal de monitor jaarlijks herhalen om ‘hiermee haar leden te informeren en tevens in staat te stellen de kosten van elektrisch rijden te vergelijken met die van benzineauto’s’. Eén van de nadelen van dit onderzoek is dat het kostenplaatje voor de eerste keer wordt onderzocht. Pas vanaf volgend jaar kunnen we een voor- of achteruitgang van het elektrisch rijden in Nederland zien.
Conclusie: Als we kijken naar de cijfers in het krantenstuk, komen ze volledig overeen met die uit de studie. De journalist heeft de statistieken correct overgenomen zonder te grote conclusies te trekken. Niet alle gegevens zijn gebruikt, maar dat verandert niets aan het geheel.