Dit kopte het magazine Nina van Het Laatste Nieuws op 9 november 2016. Inzet: cijfers over hoe vrouwen precies naar relaties kijken, dit naar aanleiding van vrouwendag. Datingsite Twoo deed onderzoek hiernaar, maar werd het onderzoek ook grondig gevoerd, of gaat het om het zoveelste ‘polleke’?
Door Daphné Frigeni
Ik had een boel kritische vragen, zoals: hoeveel leden heeft de site? Werden die allemaal online uitgenodigd om te antwoorden? Wat was de responsrate? Wat is het profiel van de leden, en wat het profiel van wie geantwoord heeft? Ik heb ook gevraagd naar de juiste vraagstelling.
Ik ging te rade bij de bronnen van het bewuste artikel:
– een persbericht van datingsite Twoo
– een uitgebreid onderzoeksrapport van dat bureau.
De cijfers uit het persbericht kwamen overeen met het artikel in NINA, zelfs de quotes werden letterlijk overgenomen. Dat niet alleen. De journaliste heeft ook onduidelijke zinnen letterlijk uit het persbericht overgenomen, zoals in dit voorbeeld: ‘Op het vlak van rolverdeling in het huishouden blijkt dat 70,8% van de vrouwen bereid is om thuis te blijven voor de kinderen terwijl de partner gaat werken. Bij mannen ligt dat getal een stuk hoger (82,1%).’Zijn echt vier op de vijf mannen bereid om thuis te blijven en te zorgen voor het huishouden en de kinderen? Want dat wordt hier wel beweerd. Terwijl de bedoeling waarschijnlijk is: vier op de vijf mannen hebben er geen moeite mee als hun partner thuisblijft.
Zulke kromme zinnen storen, maar de titel van het artikel is bovendien heel misleidend. De titel heeft het over ‘meer dan 1 vrouw op 3’. Het gaat in deze bevraging echter niet om een representatief staal van Belgische vrouwen, maar enkel om mensen die lid zijn van datingsite Twoo. De vrouw van Twoo die ik contacteerde, gaf aan dat meer dan 1 miljoen leden de kans hadden om te antwoorden op de vragen. Slechts ongeveer 1500 leden hebben dit gedaan, waaronder slechts 300 vrouwen. Ten eerste: dit is niet relevant, want een te gering aantal. Ten tweede: dit is niet representatief voor ‘de’ Belgische vrouw. Zelfs voor hun eigen ledenbestand zijn deze antwoorden bijlange niet representatief.
Op mijn vraag aan de journaliste in kwestie waarom ze ervoor gekozen heeft het persbericht over te nemen, kreeg ik als antwoord: “Wij nemen persberichten eigenlijk alleen over wanneer het onderwerp past binnen NINA, en we het zelf relevant vinden.”
Conclusie: Het artikel is een schoolvoorbeeld van ‘copy paste journalistiek’: je krijgt een persbericht aan, neemt dat grotendeels over, geeft het een catchy titel en klaar is kees. Gratis reclame voor datingsite Twoo en goedkope kopij vanuit het standpunt van de redactie. Geeft het wat dat dit onderzoek totaal niet representatief of wetenschappelijk is? Behalve factcheckers, geen haan die ernaar kraait…
Gefundeerde kritische analyse. Goed voorbeeld van de misleidingen die in ‘ luie’ journalistiek sluipen! Stien