Hoe leefbaar zijn onze steden?

‘Antwerpen in middenmoot van leefbare steden wereldwijd’, zo luidt de titel van een artikel dat de Gazet van Antwerpen op 30 oktober 2017 (print) publiceerde. Hoe werd de leefbaarheid gemeten?

door Kjell Vercammen

De titel maakt meteen duidelijk waarover het gaat. De stad Antwerpen scoort dus middelmatig maar zet enkele goede stappen op het vlak van mobiliteit en duurzaamheid. Ze komen uiteindelijk terecht op de 45ste plaats, Brussel doet het net iets beter met een 37ste plek.
Het consultancybedrijf Arcadis voerde het onderzoek uit bij honderd wereldsteden. De Sustainable Cities Mobility Index zoals het onderzoek voluit heet, bekeek de volgende aspecten: milieu, sociaal en economisch. Het rapport van Arcadis, 56 pagina’s lang, staat niet online, maar na een vriendelijk mailtje aan het onderzoeksbureau kreeg ik het al snel ter beschikking.
Daarin staat heel wat algemene uitleg over het onderzoek, maar er wordt speciaal gefocust op Brussel en Antwerpen, zeer handig natuurlijk voor de Vlaamse Media. Na een grondig onderzoek stelde ik vast dat het artikel volledig klopt met het rapport van Arcadis. Zelfs de quotes van enkele experten, die ook in het persbericht verschenen, werden vlotjes overgenomen door de journalist. Alles lijkt dus in orde, tot ik de top 100 eens vergelijk met de grafiek die in de krant verschijnt. Op het eerste zicht zijn er ook daar geen problemen tot ik kijk naar de laatste in de rangschikking. Volgens de krant is dat Amman, volgens het rapport is dat Jeddah. Door deze fout klopt het nummer 99, 98, 97 en de daar op volgende nummers niet met de werkelijke top 100. Mogelijk gaat het hier om een klein moment van onoplettendheid, een menselijke fout dus. De journalist reageerde niet op mijn vraag hiernaar.

Conclusie: het artikel klopt in grote lijnen, op de laatste 5 namen van de top 100 na. Het is niet duidelijk of dit ligt aan de journalist of aan de graficus. De journalist had misschien wel voor wat eigen inbreng kunnen zorgen. Het lijkt erop dat de inhoud van het stuk gewoon overgenomen werd uit het persbericht, inclusief de quotes van de experten.

Artikel: http://www.gva.be/cnt/dmf20171029_03159191/antwerpen-in-middenmoot-van-leefbare-steden-aantal-dodelijke-fietsongevallen-is-nog-steeds-te-hoog

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *