De perikelen van een quarterlifecrisis

’72 procent van de jonge generatie krijgt een quarterlifecrisis’, schreef Het Laatste Nieuws op 15 november 2017 (online). Het artikel betreft een enquête over de quarterlifecrisis, een onderzoek in opdracht van het professionele sociale netwerk LinkedIn. De enquête werd uitgevoerd door marktonderzoeksbureau ‘Censuswide’. Kloppen deze gegevens dit wel?

door Charlotte Bidée

Censuswide, een organisatie die gespecialiseerd is in het maken van surveys voor public relations, voerde het onderzoek uit tussen 31 oktober en3 november 2017 onder 6014 bevraagden van 25 tot 33 jaar. De bevraagden konden op enkele stellingen bevestigend of ontkennend antwoorden. Bijvoorbeeld of ze hun job leuk vinden, of ze hun persoonlijke doelen halen…

De cijfers in het artikel in HLN rijmen met de cijfers in het origineel artikel van ‘The independent’, het artikel waarop HLN het stuk baseerde. Maar hoe is het onderzoek uitgevoerd? Ik vroeg wat meer informatie bij LinkedIn, de professionele socialenetwerksite die de studie bestelde. Daar wisten ze me te vertellen dat de enquête is uitgevoerd in de Verenigde Staten, Het Verenigd Koninkrijk, India en Australië. Geen cijfers voor de rest van Europa, en al zeker niet voor België. Een exacte vragenlijst of hoe precies de correspondenten werden gecontacteerd kon de persverantwoordelijke van LinkedIn me niet geven.
‘We vroegen de respondenten welke acties ze hadden genomen tussen hun 20e en 30e levensjaar omtrent hun werk, of ze opgehouden zijn met hun job, verhuisd zijn, op reis zijn gegaan, of ze gelukkig zijn in hun gekozen carrière en naar wie ze gaan voor carrièreadvies,’ aldus LinkedIn.

Als ik de cijfers vergelijk met het persbericht van het Verenigd Koninkrijk merk ik al snel dat de journaliste die cijfers heeft overgenomen, zonder er gewag van te maken dat dit niet om een Belgische enquête gaat. Is de ‘jonge generatie’ van het Verenigd Koninkrijk hetzelfde als de ‘jonge generatie’ van België? De titel: ’72 procent van de jonge generatie krijgt een quarterlifecrisis’ laat dit in het midden, er wordt dus nergens vermeld dat het niet gaat om Belgische jongvolwassenen. Zet dit de lezer niet op het foute been?
Ook kan je vragen stellen bij het opzet van het artikel. LinkedIn deed de studie naar aanleiding van een nieuwe feature op hun site: ‘Career advice’.Natuurlijk komt het voor hen goed uit als ze in de kijker kunnen zetten waar twintigers mee worstelen en hoe dat een effect heeft op hun carrière, want dan heb je LinkedIn, de eerste stap naar een nieuwe carrière.

Conclusie: Je kan je afvragen wie de journalist nu juist bedoelt met ‘de jonge generatie’, en of deze gegevens wel van toepassing zijn voor België. Ze zet de lezer op het foute been, de cijfers die gebruikt werden zijn toepasbaar op de jongeren van het Verenigd Koninkrijk en gelden niet zomaar voor de rest van de wereld. Het is gewoon een stuk dat valt onder de categorie ‘leuk om te brengen’, en mooi meegenomen reclame voor de afzender.

Artikel: https://www.hln.be/nina/carriere/-72-procent-van-de-jonge-generatie-krijgt-een-quarter-life-crisis~a1200b0e/

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *