De Standaard kopt op 19 november 2017 (online) dat er 1.500 windmolens nodig zijn om helemaal groen te rijden. Een uitdagende vergelijking. Het artikel is gebaseerd op verschillende studies en cijfermateriaal, wat al gauw verwarrend kan zijn bij de lezer. Kloppen de cijfers wel?
door Charlotte Bidée
Het artikel gaat over de milieudoelstellingen en hoe we pas milieuvriendelijk rijden als we dat volledig op groene stroom doen, maar is dit haalbaar voor Vlaanderen? De journaliste doet de proef op de som. Ze pakt het slim aan en vergelijkt verschillende cijfers. Die cijfers zijn gemakkelijk te vinden op het internet, zo staat in het artikel ook telkens uit welke studie de cijfers komen. Eerst brengt de journalist de lezer op de hoogte van hoeveel elektrische wagens er wereldwijd zijn en dat Noorwegen en Nederland op vlak van elektrische wagens in Europa koploper zijn.
Verder in het artikel geeft ze aan dat er in Vlaanderen zo’n 3.732 elektrische wagens zijn. De Vlaamse overheid wil dat tegen 2020 er 60 000 zouden zijn. Ook deze cijfers vind je gemakkelijk terug op de site van de Vlaamse overheid.
Een Nederlandse collega, met wie de journalist van De Standaard het artikel schreef, heeft een Nederlandse onderzoeksinstelling laten berekenen wat de gemiddelde productie zou zijn van zonnepanelen en windmolens; en hoeveel oppervlakte die nodig zouden hebben in het geval van de windmolens. Dit is in het artikel mooi af te lezen van de grafiek. Wel kan je je afvragen hoe begrijpelijk al de cijfers zijn als je geen expert bent. Ze laat haar cijfergegevens verder staven door de bevindingen van twee experts. De eerste is Joeri Mierlo directeur van MOBI, een onderzoeksbureau inzake mobiliteit, logistiek en autotechnologie verbonden aan de VUB en de tweede is Wim Turkenburg, een Nederlandse energiehoogleraar, verbonden aan de Universiteit van Utrecht. Joeri Mierlo meldde me dat hij de tekst niet heeft kunnen lezen voor publicatie, terwijl dit wel gebruikelijk is. Zo sloop er de volgende fout in: ‘Als mijn wagen ’s nachts op het werk staat waar net veel zonnepanelen zijn, kan ik deze overdag opladen. Als ik ’s avonds naar huis rijd, verbruik ik maar 30 kilometer, terwijl mijn auto een autonomie van 400 kilometer heeft. Ik heb dus nog veel elektriciteit over in mijn batterij, die ik kan gebruiken om mijn huis te voeden.’ Je wagen ’s nachts op het werk? De journaliste heeft bij het nalezen over de logische fout gekeken, dit zou moeten zijn: ‘Als mijn wagen overdag…’, want wie laadt er zijn wagen nu ‘s nachts op?
Conclusie: Het artikel is goed geschreven en op een correcte
manier benaderd. Het gaat weliswaar om veel cijfergegevens en studies die je als je als lezer misschien niet allemaal kan plaatsen, maar ze zijn wel te vinden op het internet. Toch is het jammer dat de journaliste haar tekst niet heeft laten nalezen door de expert, zo is er een fout geslopen in het citeren van meneer Mierlo, die de journaliste ook bij het nalezen van haar stuk kennelijk over het hoofd heeft gezien.