Het helpt om een persbericht te lanceren dat ondernemers kan motiveren om deel te nemen aan een workshop door de eigen organisatie. Toch als de kranten gewillig deze PR-inspanning ondersteunen. Wat onder meer Het Nieuwsblad op 7 november 2016 deed met het stuk ‘Meer en meer handelaars verkopen online en in het buitenland’.
Door Stefanie Tirtichnik
Unizo voerde een onderzoek uit over het gebruik van e-commerce, dit in aanloop naar de komende en door haar mee georganiseerde vakbeurs E-commerce in Kortrijk Xpo. Ze registreerde antwoorden op vragen over e-commerce bij 387 respondenten in de categorie ‘klein- en detailhandel’. Enkele resultaten:
– 9 op 10 zelfstandige handelaars heeft een eigen website;
– Het aantal handelaars dat online verkoopt is met 30 % gestegen sinds 2014;
– 6 op 10 handelaars verkopen ook online in het buitenland.
Tenminste: dat zijn de resultaten die Unizo zelf naar voor schuift in haar persbericht en die braaf worden overgenomen door Belga en haar klanten. Conclusie: e-commerce bij zelfstandige handelaars is in volle opmars. Wat eveneens blijkt uit het onderzoek, dat wij konden vastkrijgen, en waar zedig over gezwegen wordt:
– 50% van de bevraagden doet niet aan e-commerce;
– 80 % van de handelaars die niet aan e-commerce doet, is ook niet van plan ermee te starten;
– 61 % geeft aan dat e-commerce voor hen enkele een extra etalage is;
– Slechts een minderheid van 26 % ziet de onlineverkoop als een opportuniteit om zijn klantenbestand naar het buitenland uit te breiden.
–
Dit wordt uiteraard niet vermeld in het persbericht want dan zou de E-commerce Xpo onnuttig lijken.
Alle kranten gebruikten dezelfde bron: het persbericht van Unizo. Belga was het tussenkanaal voor dit bericht. Het Unizo-onderzoek verscheen dus in aanloop naar de vakbeurs E-commerce Xpo. Unizo onderzocht dit onderwerp uit eigenbelang. Missie volbracht want alle kranten namen het persbericht over en maakten gratis reclame. Hieruit blijkt hoeveel vertrouwen er is in persagentschap Belga. Vervaagt de rol van de journalist als gatekeeper ?
Conclusie: Unizo gebruikt dit onderzoek als middel om de aandacht te vestigen op het e-commerce event waarvan ze mede-organisator is. Het onderzoek doet interessante vaststellingen, maar slechts de resultaten die passen in de kraam van de organisator worden aangehaald in het persbericht en overgenomen door Belga en haar klanten. De titel van het artikel is exact wat Unizo wil terwijl de keerzijde van de medaille misschien maatschappelijk relevanter is.