Weinig Vlamingen besparen op energiefactuur door te wisselen van leverancier

Het Nieuwsblad was niet de enige krant die op 14 november 2016 gratis tips weggaf aan de Vlaming om te besparen op elektriciteit en aardgas. “Mensen veranderen te weinig van energieleverancier”, zo opent het artikel van Het Nieuwsblad. Maar klopt dit wel?
Door Laura Brusselaers
Tijd om dit allemaal even uit te pluizen en te verduidelijken. Dit doen we door de oorspronkelijke bronnen van het artikel te achterhalen. De journalist maakte gebruik van Belga als bron maar ook van de Marktmonitor 2016 van de VREG en van Dirk Van Evercooren, directeur Marktwerking van de VREG. We nemen de Marktmonitor door en contacteren Dirk Van Evercooren.

De cijfers uit de Marktmonitor komen overeen met de cijfers die de journalist in het artikel van Het Nieuwsblad vermeldt. Behalve dit dan: het persbericht op de website van de VREG heeft het wel over 30% van de gezinnen die niet bewust hebben gekozen voor hun energieleverancier, terwijl de journalist van Het Nieuwsblad het over ‘een kwart van de mensen’ heeft, wat overeenkomt met 25% en niet 30%.
Een andere onnauwkeurigheid : in het artikel staat dat 16% van de gezinnen gelooft dat ze een verbrekingsvergoeding moeten betalen bij vroegtijdig overstappen. Het rapport vermeldt dat er bovenop deze 16% ook nog eens 12% van de gezinnen niet weet of ze al dan niet een verbrekingsvergoeding zouden moeten betalen bij het vroegtijdig beëindigen van het contract. Dus wel 28 % van de gezinnen is slecht geïnformeerd.

Wanneer ik de cijfers check over een mogelijke besparing op een jaar tijd heeft het rapport het over een besparing van €154,34 op de aardgasfactuur en een mogelijke besparing van € 92,59 op de elektriciteitsfactuur. Deze getallen komen overeen met de afgeronde getallen uit het artikel, namelijk €155 en €94.
De cijfers die niet in het rapport terug te vinden waren, heb ik via deze link kunnen vinden: http://www.vreg.be/nl/aantal-gezinnen-en-bedrijven-dat-van-leverancier-wisselt. Ook deze cijfers kwamen overeen met wat in het artikel stond. Het gaat om volgende cijfers:
– 553.069 gezinnen en bedrijven van energieleverancier gewisseld (september 2016)
– 2015: 513.525 energieleverancierwissels
– In mei: 84.504 wissels

Volgens Dirk Van Evercooren, directeur marktwerking van de VREG, bevat het artikel een aantal onnauwkeurigheden:
– “Het rapport heet Marktmonitor en niet marktrapport.”
– “We hebben ook nooit gezegd dat er ‘te weinig’ veranderd wordt van energieleverancier, wel dat veel klanten er baat bij zouden kunnen hebben om dit te doen.”
– “Het woord Turteltaks is door mij, noch door andere collega’s in de mond genomen”, zegt Van Evercooren. De mensen van de VREG gebruiken enkel de officiële benaming ‘bijdrage energiefonds’.

– “De zin ‘het aantal gezinnen dat van leverancier wisselde nam echter af’ is gewoon fout. Er is enkel gezegd dat dit aantal in 2012 nog hoger lag. Vergeleken met vorig jaar is de wisselactiviteit van de bedrijven, en dus niet van de gezinnen, wat afgenomen. Misschien is dit de bron van de verwarring.”

Conclusie: het is duidelijk dat de journalist hier een aantal zaken wat ‘los’ heeft geïnterpreteerd of weergegeven. Dat de journalist het woord ‘Turteltaks’ gebruikt is wel begrijpelijk, want zo kent de lezer dit gegeven het best. Er zijn geen grote fouten gevonden in het artikel.

Artikel: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20161104_02555293

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *