Rijden en bellen achter het stuur: mannen versus vrouwen.

Het Laatste Nieuws was niet de enige krant die op 22 oktober 2016 berichtte over het gsm-gebruik achter het stuur. Uit cijfers moet blijken dat mannen meer bellen tijdens het rijden dan vrouwen. Klopt dit?

Door Lieselotte Van Hemelrijck

De cijfers in het krantenartikel zijn afkomstig uit het antwoord van minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon op een schriftelijke vraag van Franky Demon (CD&V). De krant geeft verder aan dat Belga aan de bron staat van dit bericht.Volgens het artikel worden er veel meer mannen dan vrouwen betrapt op bellen achter het stuur.

De cijfers voor 2016: mannen: 14.681; vrouwen: 6.355; en als eigenaardige laatste categorie: geslacht onbekend: 6.639. In 2016 zijn er meer mensen betrapt (110.700) dan het jaar ervoor (108.809). Mijn vragen hierbij:
1. Uit welk rapport komen deze cijfers?
2. Hoe zit het procentueel gezien: hoeveel betrapte mannelijke bestuurders zijn er op het totaal aantal mannelijke bestuurders? Zijn er veel meer mannelijke bestuurders en is het daarom ook logisch dat er meer betrapt worden?
3. Hoe kan het dat het aantal bestuurders met ‘onbekend geslacht’ even groot is als het aantal vrouwelijke bestuurders?

Ik nam contact op met het kabinet van Jan Jambon, de enige duidelijke bron van het artikel, en stelde de bovenstaande vragen aan zijn medewerker L Vandongen. Van Belga kreeg ik ook het schriftelijke antwoord van Jan Jambon.
1. De gegevens blijken afkomstig te zijn van de verkeersstatistieken van de federale politie. De cijfers van 2016 zijn ook terug te vinden bij de schriftelijke vragen van de Kamer.
2. Zijn er nu procentueel wel degelijk meer mannen betrapt dan vrouwen? Het probleem met dit artikel is dat de cijfers niet relatief zijn:
ja, er zijn meer mannen betrapt, maar misschien zijn er ook meer mannen op de baan in het algemeen? Hier blijf ik een beetje op mijn honger zitten. Bij gebrek aan gegevens hierover weet ik niet goed wat ik moet denken van het verschil in de cijfers tussen mannen en vrouwen over bellen achter het stuur.
3. De medewerker van Jambon geeft me uitleg over de duizenden met ‘geslacht onbekend’ die betrapt zijn: “De reden waarom ‘onbekend’, zit hem in het feit dat wanneer een voertuig niet werd geïntercepteerd, alhoewel er wel degelijk in het PV staat vermeld dat het bijvoorbeeld om een vrouw ging met lang haar, deze informatie niet wordt meegenomen in de velden (statistieken). ”

Hier hoort natuurlijk een woordje uitleg bij. De politie voert controles met interceptie en controles zonder interceptie. Neem nu bijvoorbeeld een snelheidscontrole. Een anonieme flitswagen van de politie staat langs de kant van de weg. Een politie-inspecteur bedient het apparaat waarmee de snelheid van de voorbijrijdende wagens gescreend wordt. Wanneer de politie-inspecteur een snelheidsduivel opmerkt die bijvoorbeeld de toegelaten snelheid met 70 km/uur overschrijdt, dan geeft hij via de radio het type wagen door aan de motard die verderop in de straat geparkeerd staat. De motard vertrekt onmiddellijk en haalt de snelheidsduivel uit het verkeer. Dat laatste is dan de interceptie. Maar er worden dus ook controles uitgevoerd zonder interceptie. Er wordt dan wel een dossier opgemaakt en de gegevens worden verzameld. Maar de overtreder/overtreedster wordt niet onderschept of geïntercepteerd. Daarom kan niemand het met zekerheid zeggen om welk geslacht het gaat en blijven de cijfers onder het geslacht ‘onbekend’.
Doordat bijna een kwart van de betrapte personen van een onbekend geslacht is, kan men zich afvragen: wat als dat kwart nu allemaal vrouwen zijn?
Antwoord: dan zitten we nog steeds met meer betrapte mannen:
Mannen: 14.681
Vrouwen + Onbekend : 12.994
Maar dan nog: wat als er in het algemeen meer mannen op de baan zijn dan vrouwen…, dan geven deze cijfers toch een vertekend beeld van het gedrag van mannen, niet?
Conclusie: het artikel bevat al het correcte cijfermateriaal. Maar omwille van de kwesties hierboven blijf ik met de vraag zitten of je dan zo snel mag concluderen dat er meer mannen betrapt zijn. Zeker nu we met een groot aantal overtreders (een kwart van het totaal ) blijken te hebben met ‘geslacht onbekend’ .

Artikel: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2935284/2016/10/22/Vooral-mannen-betrapt-tijdens-bellen-achter-het-stuur.dhtml

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *